centre d'art la panera

  • feed
  • facebook
  • twitter
  • flickr
  • youtube
  • spotify
Del 17 de juny al 15 d’octubre de 2017. Centre de documentació
Finsl’11 de setembre de 2017
APP. iPhone LA PANERA



<a tabindex=0 href='home.php?op=48&module=editor' class='ruta_link'>Biennal d'Art Lenadre Cristòfol</a> · 7a Biennal
7a Biennal d’Art Leandre Cristòfol
15.05.10/29.08.10


La gènesi d’una nova edició de la Biennal d’Art Leandre Cristòfol comporta un procés dilatat de preparació que suposa, per una banda, el seguiment d’una sèrie d’artistes que són tinguts en compte no només per la seva emergència o per una trajectòria ja consolidada, sinó, més aviat, perquè la intuïció ens mou a considerar que és en aquell moment quan els treballs seleccionats apunten cap a un progressiu afermament. Per altra banda, no podem oblidar que la finalitat de les successives edicions de la Biennal, que han tingut lloc des de 1997, any de la primera edició, ha estat la de configurar una col·lecció d’art contemporani per a la ciutat de Lleida; una col·lecció que anés recollint el panorama artístic que s’anava produint tant a Catalunya com a la resta de l’Estat espanyol i que, amb el pas de les diferents edicions, anés mostrant les transformacions, els avenços i les vicissituds que, ràpidament, ha anat experimentant la creació artística al nostre país. Al mateix temps, no podíem deixar de tenir present en cadascuna de les successives edicions que tota col·lecció comporta unes línies de treball intrínseques, uns eixos vertebradors que serien igualment decisius en el moment de fer les seleccions d’artistes i obres. I parlem també de selecció d’obres i no només d’artistes perquè és un element afegit més i de summa importància a l’hora d’organitzar una nova Biennal, tenint molt present que del que es tracta és de reunir una col·lecció; una col·lecció que sempre s’ha volgut anar construint amb una mirada des del present i, des d’aquest present, apostant cap al futur, sense voler recuperar temps passats per raons possibilistes, simplement les que marquen les restriccions pressupostàries. Els eixos vertebradors esmentats s’han configurat, per una banda, a partir d’aquells trets fonamentals que emmarquen, avui, la creació contemporània, com és, per exemple, l’anàlisi del jo, els trets autoreferencials per part de l’artista i, com a conseqüència, el seu posicionament enfront de l’altre, amb els components subjectius, però també d’ordre social i polític, que aquestes opcions solen comportar. Tot i això, també s’han anat configurant directrius de treball més específiques, com és la revisió i la recerca quant al fet pictòric avui, que hem emmarcat sota l’epígraf de «pintar sense pintar»; allò transversal entre disciplines artístiques, la qual cosa ens ha portat a convidar arquitectes i dissenyadors des de l’edició de 2004, amb unes aportacions que sempre han estat marcades per posicionaments força crítics amb el món actual i donant opcions de futur amb la sostenibilitat com a fita preferent dels seus projectes, o bé una línia de treball que, també des d’aquesta mateixa edició de 2004, s’ha anat consolidant i ha agafat una importància insospitable en el moment d’endegar-la, com és l’apartat dedicat a edicions especials, llibres d’artista i tots aquells elements subsidiaris al mateix treball del creador, com són postals, jocs de cartes, xapes, adhesius, etc. La col·lecció reunida en aquest darrer apartat ens ha permès, alhora, generar una activitat pròpia des del Centre de Documentació de la Panera, que es concreta en la presentació regular d’exposicions de petit format per donar a conèixer no només els fons reunits, sinó també noves i continuades descobertes en l’àmbit editorial.
Amb motiu de la darrera edició de la Biennal d’Art Leandre Cristòfol, la de 2008, ja posàvem de manifest el desinterès generalitzat i reiterat de les administracions públiques catalanes per donar suport a la creació de col·leccions públiques d’art contemporani, i plantejàvem la importància que tindria la creació d’un fons regional d’art contemporani català, a la manera dels FRAC francesos. Com era d’esperar, no hem avançat gens en aquest sentit, i la quasi totalitat de museus existents a Catalunya segueixen patint la manca de recursos per ampliar les seves col·leccions. Així mateix, els centres d’art, sovint impulsors de noves produccions artístiques, veuen com aquestes els marxen de les mans per entrar en el mercat artístic sense tenir possibilitats de retenir-les. Tot plegat ha fet que, tretze anys després de la posada en marxa de la Biennal d’Art Leandre Cristòfol, la seva fita principal de reunir una col·lecció continua sent encara avui del tot vigent i necessària.

Glòria Picazo
Directora del Centre d’Art la Panera

Participants:
Efrén Álvarez, Nacho Carbonell, Izaskun Chinchilla, Patricia Esquivias, Daniel Jacoby, Kaoru Katayama, Juan López, Sara Ramo, Fernando Sánchez Castillo i Belén Uriel

Publicacions:
Adiccionesporquesi, Columpio. Galería de dibujo contemporáneo, Crani, Doropaedia, Dientes de ojo, Fast Gallery, The Gutenberg’s Quarterly, Papermind, PICNIC Editorial, Save As...Publications
angles castellano