centre d'art la panera

  • feed
  • facebook
  • twitter
  • flickr
  • youtube
  • spotify
Del 4 de novembre de 2017 al 28 de gener de 2018 Plantes 0 i 1 de la Panera, església de Sant Martí i Dipòsit del Pla de l’Aigua
Divendres 24 de novembre, de 9.30 a 20 h Dissabte 25 de novembre, de 9.30 a 14.40 h
APP. iPhone LA PANERA



<a tabindex=0 href='home.php?op=61&module=editor' class='ruta_link'>Biennal d'Art Lenadre Cristòfol</a> · 9a Biennal
La col·lecció del Centre d’Art la Panera en itinerància
Arriba la novena edició de la Biennal d’Art Leandre Cristòfol després d’un any, el 2014, en el qual la col·lecció d’art contemporani que s’ha anat reunint gràcies a les vuit edicions realitzades fins al gener del 2013 ha estat motiu d’intercanvis i de posades en comú amb altres col·leccions. En primer lloc, la col·lecció ens ha permès fer un projecte, en col·laboració amb la Fundació Suñol de Barcelona, en el qual ambdues col·leccions dialoguessin i es reforcessin, a través de l’exposició «Res no s’atura», primer presentada a la seu de la Fundació Suñol i durant la tardor passada, al Centre d’Art la Panera. La selecció d’obres reunides per al projecte posava de manifest que, tot i que hi havia un salt generacional, existia una certa continuïtat de criteris i de plantejaments formals que permetien resseguir alguns trets fonamentals que han caracteritzat l’art de les darreres dècades. Així mateix, el projecte insistia a mostrar els punts de confluència entre una entitat privada que ha reunit la seva col·lecció al llarg de més de quatre dècades i un centre d’art públic que ha anat  col·leccionant des del 1997, per tal de posar de manifest la importància que el col·leccionisme, tant privat com públic, té per al bon funcionament del sistema artístic.
En segon lloc, el projecte «Doble direcció / Double sens», coproduït amb el FRAC Corse (Fonds Régional d’Art Contemporain de Còrsega), ens ha permès mostrar una selecció d’obres de la nostra col·lecció als espais de la Col·lectivitat Territorial de Còrsega, a Corte, i, tot seguit, presentar una selecció dels seus fons a l’espai de la Panera. La proposta ha estat molt significativa, tant perquè ha suposat una difusió dels artistes de la nostra col·lecció a França com pel fet d’haver tingut l’oportunitat de presentar a Lleida una col·lecció que té en la natura, el paisatge i el territori un eix fonamental, i fer-ho sota el guiatge d’artistes tan rellevants com Michelangelo Pistoletto o Ignasi Aballí —present, aquest darrer, en ambdues col·leccions.
Finalment, un tercer projecte ens està permetent difondre la col·lecció per diferents
municipis catalans, gràcies a la tasca desenvolupada en col·laboració amb la  Diputació de Barcelona. Es tracta d’un projecte expositiu que reuneix una selecció d’obres que mantenen un fort vincle amb el seu temps històric i que tenen la virtut de copsar-ne d’una manera lúcida, i de vegades amb anticipació, aspectes cabdals que ens permeten entendre el món que habitem. Per aquests motius, les obres s’acompanyen de fitxes que les contextualitzen a través de referències a diferents disciplines de les humanitats o de les ciències, de l’alta cultura i la baixa, que ens mostren els múltiples suggeriments que es poden amagar rere una obra d’art. Aquest projecte és la continuïtat de l’exposició sobre la col·lecció presentada al Centre d’Art la Panera l’any 2012 i comissariada per RMS La Asociación.

En el text introductori a la darrera edició de la Biennal se citava la importància de la continuïtat, la insistència i la consolidació com a elements bàsics per construir una col·lecció. I així ha estat en el cas de la col·lecció del Centre d’Art la Panera, la qual  cosa ens ha permès desenvolupar aquest triple programa expositiu en itinerància.
La selecció de creadors i obres per a l’edició d’enguany segueix les pautes fonamentals que han guiat les darreres edicions: el fet de continuar ampliant i configurant la col·lecció i que les seves propostes s’inscriguin en alguna de les línies conceptuals que s’han anat traçant a partir de les diferents edicions de la Biennal. Això suposa que tant hi podem trobar creadors consolidats, la presència dels quals, en certa manera, era obligada en el context de la col·lecció, com artistes molt joves i en fase de desenvolupar una trajectòria personal, que és un tret de risc que ha caracteritzat la Biennal des de la primera edició. També la contaminació entre disciplines —arts visuals, arquitectura i disseny— és un altre tret fonamental de les darreres edicions, el qual es consolida en aquesta amb la presència d’Andrés Jaque, Àlex Trochut i Xavier Mañosa.
Finalment, la participació del Centre de Documentació de la Panera es concreta en la
presentació de les edicions especials que han ingressat en el seu fons durant els anys 2013 i 2014, la qual anirà a càrrec d’Antònia del Río. La proposta és una reflexió sobre les múltiples possibilitats que sorgeixen en organitzar la informació, en aquest cas les edicions. Mitjançant els fitxers de catalogació, l’artista ens proposa possibles ordres diferents (cronològic, alfabètic, per ciutat on s’ha editat, per nombre de pàgines, etc.) i, per tant, maneres molt diverses de llegir el fons de documentació. Fins i tot, s’arriba a utilitzar el cercador Google per obtenir noves imatges sobre les publicacions; algunes són apropiades, però potser moltes d’altres no hi tenen res a veure.
La col·lecció del Centre d’Art la Panera ha atorgat al projecte de centre d’art un contingut i un valor patrimonial que sens dubte ha contribuït a enfortir-lo substancialment. En temps convulsos com els actuals, de canvis sobtats i de maneres de fer en què la immediatesa i les constants interferències per part dels poders polítics estan a l’ordre del dia, haver pogut reunir aquesta col·lecció durant disset anys de treball continuat és, sens dubte, un fet del qual tots ens podem congratular.

Glòria Picazo
Directora del Centre d’Art la Panera
Novembre de 2014
angles castellano