Saltar al contingut Saltar a la navegació

Núria Güell

Vidreres, Girona
1981

La feria de las flores, 2015 - 2016
Vídeo monocanal i 10 plaques de metacrilat

Col·lecció del Museu d’Art Jaume Morera
Fons Centre d’Art la Panera

Núria Güell, a través dels seus treballs, desafia les estructures estatals, econòmiques i polítiques. Des d’una actitud profundament crítica, analitza els dispositius de poder i, com una investigadora o com una hacker, cerca les errades, els horrors ètics del sistema, per retornar-los, delatar-los i fer-los visibles als espectadors, que inevitablement es veuen obligats a pronunciar-se, reconfigurar i qüestionar veritats suposadament incontrovertibles; veritats i interessos d’estat que contribueixen a la pau social, mentre, soterradament, amb nocturnitat i traïdoria, es produeixen abusos, atacs o directament crims contra les persones i la seva dignitat humana. Justament és aquesta cara obscura del sistema, la que vol desemmascarar Núria Güell en els seus projectes.

En el projecte La feria de las flores, l’artista s’enfronta a l’explotació sexual infantil a la ciutat de Medellín. És el revers d’una ciutat que es pren com a exemple de progrés cultural i econòmic i que, tanmateix, és un destí de turisme sexual que busca nenes verges que són arrencades de les seves famílies a qualsevol preu. La cruesa d’aquest negoci denigrant es pot llegir en els missatges de WhatsApp, i la restitució i catarsi de les víctimes s’encarna en les noies que decideixen explicar la seva traumàtica experiència prenent com a punt de partida les obres de Fernando Botero del Museo de Antioquia.